OFFROAD.SE

» Vem är vi
» Hbg offroaders
» Skäll/Beröm

  KLUBBAR

» Klubbar
» Föreningar och
» Organisationer


  TRÄFFAR

» Träffkalendern
» Reportage

  TÄVLINGAR

» Biltrial 4x4 2011
» Challenge/Trophy
» Formula Offroad
» Monsterrace
» Svenska
   tävlingsbilar


  FORUM
» Ba´Zukis
   gamla forum
» Pirate 4x4
» 4x4 Sweden
» Garagebilder
» Filmer
» Offroadnyheter

  ARKIVET

» Biltrial 4x4 2009
» Biltrial 4x4 2008
» Biltrial 4x4 2007
» Biltrial 4x4 2006
» Biltrial 4x4 2005
» Biltrial 4x4 2004
» Biltrial 4x4 2003
» Biltrial 4x4 2002
  Välkommen till offroad.se - trialcupen 2002 - Konga




Maths Carlsson uppför en backe i sektion 4.

Gunnar Wahlen i samma backe.

Magnus Pettersson kämpar i grusen i sektion 4.

Charlie Rindmo följde efter Magnus uppför.

Lasse Johansson uppför grusen i 4:an.

Du Lasse! Ska det luta så här mycket

Nää!!!
 

Mats Skarped tar sig fram över stock o sten, sektion 3.

Sören Bergman på väg över stockarna.

Rolf Bengtsson i sektion 3.

Maths igen. Denna gången i 3:an.

"JIHAA! Jag är kung över asfalts-kullen".

Bengt Söderlund ligger inne med rena racingstuket.

Magnus Olsson i papp-balarna i sektion 2.
 

Tony och Ola lägger en "rökare" i sektion 1.

Rolf Johansson formligen flög igenon 1:an.

Mikael Svensson dyker upp som "Gubben i låddan".

Mikael över sista hindret i sektion 1.
 

Maths Carlsson har kommit till sektion 1.

Vaa! Har Dahl landat på månen? Nää, 5:an.

Torbjörn rundar ett hinder, sektion 5.

Per Eliasson i sektion 6.

Magnus klättrar i sten i 6:an.

Här lutade det!!!

Peter Wiberg kollar utsikten från en papperscontainer.

Per Larsson i sten-landskapet.
 

Magnus o Martin uppe på containern.

Magnus Olsson i sektion 5.

Jocke Hecht bland stenarna i 6:an.

Bo Stenman på väg uppför 6:ans backe.

Lasse Johansson nedanför backen i 6:an.

Rolf Bengtsson på väg in i 7:an.

Och här har vi alla vinnarna.

Med tanke på vem som var där eller inte,
så var prispallen precis sådan som man kunde ha väntat sig.
I alla fall i orginal och standard.
I modifierat gjorde Peter Wiberg en snygg körning och hamnade på guldpallen.
I prototyp blev det en liten rockad, och Dahl blev nerpetad till bronsplats.


I Konga var tre av sektionerna av typen "stadion-trial" vilket var roligt att se.
Vädergudarna visade sig också var på sitt bästa humör, vilket i och för sig antagligen orsakade en hel del publik sömnlöshet under natten p.g.a svedda ryggar och armar.

Läs Resultatlistan
Titta på bilderna från Borås
Titta på bilderna från Haninge
Titta på bilderna från Ystad
Titta på bilderna från Gotland
Titta på bilderna från Oskarshamn

Text o Foto: Lasse Larsson

Konga Trailcupen tävling nummer 3

Hemmaplanen låg för fötterna och stärkta efter framgångarna från stockholm,
såg vi ljust på tillvaron.
Förgasaren hade fått sig en genomgång och justerade flottörnivåer.
Vidare en specialare med reglerbart insugsundertryck för att ytterligare minska flödningstendenserna.

Varv 1
Första utmaningen var en stor grusbunke med vältningsrisk, vi fegade ur och satsade på säkerhet.
Lasse i bilen bakom fegade inte, se bilderna ...
Problem med tomgåmgen började komma igen, nu med uppförslut.
Nästa var en asfalthög med efterföljande pappershög bra utförande med en backning och några motorstopp. Hade vi inte löst förgasarproblemet månne?

Efterföljande sektion var en uppochnervänd sopcontainer som vi skulle köra över två gånger. Det gick hyfsat, men med 5 motostopp var det klart att vi hade problem kvar att lösa.
Sista stadumhindret var en lång trappa som alla nollade utom vi, vi fick ju ett motorstopp.

Jaha! 3 sektioner kvar och vi kände oss lite slokörade och missbelåtna, iväg bar det till de tre utanförliggande sektioner placerade i en rullstensås.
Först var enkel med upp och runda och ner, dundertabbe från vår sida med banden förvandlade en säker 2:a till en 7:a.
Nästa sektion upptäckte vi att kylfläkten la av fram, och motorn kokade i halva sektionen, en 12:a.
Sista var en rullstenshistoria som krävde mycket planering, vi gjorde för många missar samt kokande motor och vi fick avbryta.

Vid lunchuppehållet var det inte så muntert men NU (efter lite temporära fixar av kylsystemet) hade vi inget att förlora.

Nästa varv visade vi att det gick att köra på 2 prick i 4 sektioner och resten höga poäng 12or.
Vid målgång konstaterade vi att vårt andravarv var i klass med mångas första varv och sedan dess hade alla förbättrat sig.
En åttondeplats kändes som det kvittade.

Efter tävlingen visade sig att vi hade följande fel:
  1. En sprucken kylarslang
  2. Ett trasigt kylfläktsrelä
  3. Motorn hade tappat en cylingen pga ett ventilsäte som krypit ut,( Noll komp)
  4. Förgasaren flödade som den bästa färgspruta
Sålunda måste vi göra en topprenovering, Nytt (fjäderbelastat) offroad kit till flottörerna från England, kylsystemet måste fixas till nästa tävling i Ystad.

Räkna med att vi jobbar på det.
Mvh Magnus o Martin
 


Vad är på gång.

5/2
TT & ATV - Ökna-Vetlanda.

6/2
TT & ATV - Vånga-Kristianstad.

26/2
TT & ATV - Brändåsen-Kumla.

27/2
TT & ATV - Häradshammar-Norrköping.

19-20/3
Toyota 4WD club Danmark Trialcup.

2/4
TT & ATV - Brändåsen-Kumla.

3/4
TT & ATV - Häradshammar-Norrköping.

9-10/4
Challenge/trophy i vetlanda/ökna.

23/4
TT & ATV - Ökna-Vetlanda.

24/4
TT & ATV - Vånga-Kristianstad.

7/5
TT & ATV - Olerum-Söderköping.

28-29/5
Toyota 4WD club Danmark Trialcup.

28/5
TT & ATV - Brändåsen-Kumla.

29/5
TT & ATV - Häradshammar-Norrköping.

4/6
Biltrial 4x4 cup.

11/6
TT & ATV - Ökna-Vetlanda.

12/6
TT & ATV - Vånga-Kristianstad.



   Copyright Offroad.se 2001-2009 eller respektive partner. Teknisk produktion Lasse Larsson
   Information om offroad.se - feedback - kontakta oss