OFFROAD.SE

» Vem är vi
» Hbg offroaders
» Skäll/Beröm

  KLUBBAR

» Klubbar
» Föreningar och
» Organisationer


  TRÄFFAR

» Träffkalendern
» Reportage

  TÄVLINGAR

» Biltrial 4x4 2011
» Challenge/Trophy
» Formula Offroad
» Monsterrace
» Svenska
   tävlingsbilar


  FORUM
» Ba´Zukis
   gamla forum
» Pirate 4x4
» 4x4 Sweden
» Garagebilder
» Filmer
» Offroadnyheter

  ARKIVET

» Biltrial 4x4 2009
» Biltrial 4x4 2008
» Biltrial 4x4 2007
» Biltrial 4x4 2006
» Biltrial 4x4 2005
» Biltrial 4x4 2004
» Biltrial 4x4 2003
» Biltrial 4x4 2002
  Våra besökares garagebilder


Jonas Engberg bygger vidare på Calvinator.

Det blir byte till Volvo B5234T (850 R) och med manuell M45 låda,
och sedan så byter jag till Nissan King Cab Aluminiumfördelningslåda.
Dessutom så blir det ny front - Ändringar på fjädringen och lite annat pyssel.

Mvh Jonas Engberg

Kolla in på Konas hemsida.



Robert håller på att bygga en terrängbuggy.

Det hela började med att jag ville ha ett kul fordon att studsa omkring med i grusgropar, på sjöar (frusna sådana) och liknande ställen.
Då jag jobbar med stål och plåt, behärskar en svets skapligt, så såg jag att möjligheten fanns att hemma på gården bygga en kul bil för detta ändamål.
Att jobba med datorn är helkul så jag satte mej vid burken och började fundera på hur det skulle ta form. I detta skede grep ödet in och en bekant berättade att hon hade en gammal VW bagge stående hemma som hon ville bli av med, det dröjde inte förrän den stog hemma hos mej istället.
Nu var det bara att börja- en bagge är ju hur enkel som helst, bara att ta av karossen och sen gasa! Karossen fick respass, och sen satt man där och tittade på den framtida "lekbilen". Det är klart att man ska ha en båge på den- och jag måste bygga ett fäste för MC-Person-benen fram, och plattan var ju ganska rostig så jag började kapa........
När jag var klar med kapen och rensat bort allt onödigt fanns det bara ett tvärgående rör innehållande bakre torsionsfjädrarna, motorfästen samt bakre bärarmarna.
I detta skede hade jag ganska klart för mej hur resten skulle se ut- så nu var det bara att börja rita ramen på datorn. Det tog ett tag, men när jag var nöjd så var det bara att sätta igång och bygga.
Nu fick jag en kul ide´ Jag tog ett kort på mej själv i "en frän körställnling" och anpassade till rätt storlek i förhållande till min ritning. Resultatet var en katastrof- huvet stack upp två decimeter över störtbågen, mina ben skulle behöva förlängas lika mycket för att jag skulle kunna sitta i den. Så jag raderade hela ritningen och behöll bara mej själv och började rita bilen med mej som utgångspunkt.Det blev skillnad, NU började jag bygga!
Konstruktionen är ganska enkel. Varje rör ska bara behöva ta upp tryck och dragkrafter, så det räcker med fyrkantsrör som är 25x25 och godstjockleken är 2mm.
Det gick åt ca 60 meter innan varje rör satt på plats.
Framvagnen är en helt egen konstruktion med A-armar skurna i ett stycke ur en 12mm plåt av "herrejösseskvalitet" Inte helt olikt en formel bil, men med den skilnaden att min fram vagn har 30 cm fjädringsväg.
Till styrningen har jag använt baggens original styrsnäcka, och uniballs- länkar ut till hjulen.
Bakvagnen är original förutom stötdämpararrangemanget, motor och v-låda är bara rengjort och helt original- VW motorn ger 50 hk med kylfläkt- så det blir väl kanske 57-58 hk på 350 kilo bil!
Vad som är kvar nu är att montera pedalställ, växelspak, stol, aluplåtar samt lite krimskrams på motorn typ: oljekylare, generator, förgasare.
Jag har haft helkul under hela tiden!



Lasse bygger fortfarande vidare på Suzicán.

Detta året har det "råkat" ramla in ett par Toyota Land Cruiser-axlar under skalet på den "Svarta Damen".
Samtidigt med axlarna har det också blivit spiralfjädrat fram.
Sedan tidigare var ju bakaxeln redan avfjädrad med spiraler, medan framaxeln satt i blad.
Även lite styrhjälp har hamnat under skalet.




Per Ekman bygger en kul King Cab.

Jo ja tröttnade på att åka Suzuki,så jag bestämde mig för att bygga nått som ingen annan gjort.
De va väl kul med Suki men hela skogen kryllar av dem.......

Alla fall, bilen är från början är en King Cab -91a.
Jag har kapat bort allt karosseri samt kapat ramen c:a på mitten. Kommer att klä den med aluplåt. Motor ,v-låda, axlar och styrning är orginal.
Snodde ihop lite rör och gjorde ett par länkarmar bak. Stötdämpare är från Dodge pickup.
Som pricken över i så har jag skott den med Cooper 33"x12.5


Själva bygget är ett låg budget bygge så de kan ta ett tag innan allt är färdigt.
Byggtid hitintills ca 150 tim och har kostat ca 5000:- + däck.
Till nästa år så kanske ja fått den besiktigad. hehe!



Lasse bygger vidare på Suzicán.

Lasse har satt kapen i sin kära Suzicán och håller på att kapa bort 23cm av bakpartiet.

Samtidigt så bytts dom lite för mjuka Ford Sierrafjädrarna ut mot lite kraftigare Audi 100.
Bara bytet av fjädrarna höjde baken c:a 5 cm trots samma längd.

Sedan är det inte helt omöjligt att det blir lite längre stödämpare också.























Har du någon kul bild på ditt bygge som du tycker skulle platsa här.
Skicka oss ett mail med din bild och lite info, så får alla se vad som händer runt om i Sverige.



 


Vad är på gång.

5/2
TT & ATV - Ökna-Vetlanda.

6/2
TT & ATV - Vånga-Kristianstad.

26/2
TT & ATV - Brändåsen-Kumla.

27/2
TT & ATV - Häradshammar-Norrköping.

19-20/3
Toyota 4WD club Danmark Trialcup.

2/4
TT & ATV - Brändåsen-Kumla.

3/4
TT & ATV - Häradshammar-Norrköping.

9-10/4
Challenge/trophy i vetlanda/ökna.

23/4
TT & ATV - Ökna-Vetlanda.

24/4
TT & ATV - Vånga-Kristianstad.

7/5
TT & ATV - Olerum-Söderköping.

28-29/5
Toyota 4WD club Danmark Trialcup.

28/5
TT & ATV - Brändåsen-Kumla.

29/5
TT & ATV - Häradshammar-Norrköping.

4/6
Biltrial 4x4 cup.

11/6
TT & ATV - Ökna-Vetlanda.

12/6
TT & ATV - Vånga-Kristianstad.



   Copyright Offroad.se 2001-2009 eller respektive partner. Teknisk produktion Lasse Larsson
   Information om offroad.se - feedback - kontakta oss